OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH

Inspektorem ochrony danych w NZOZ KOMOR-MED jest Agnieszka Witoszek,
z którą można się skontaktować pod adresem e-mail: agnieszka@witoszek.com
W razie pytań lub wątpliwości Inspektor służy Pacjentom informacją odnośnie realizacji
praw dotyczących przetwarzania ich danych osobowych.

INFORMACJA DLA PACJENTA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

Zgodnie z art. 13 ogólnego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016r. o ochronie danych osobowych informuje się, iż:

  • Administratorem danych osobowych Pacjentów jest Specjalistyczna Praktyka Lekarska Klaudiusz Komor NZOZ KOMOR-MED, ul. Rolna 16, 43-310 Bielsko-Biała.
  • Administrator zapewnia, że przetwarzanie danych osobowych odbywa się na zasadach określonych w Ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz.1000) oraz zgodnie z przepisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwane dalej RODO.
  • Przetwarzanie danych osobowych Pacjentów jest niezbędne do świadczenia usług medycznych, zgodnie z przepisami powszechnie obowiązującego prawa.
  • Przekazywanie przez Pacjentów danych osobowych ma charakter obowiązkowy, a przetwarzanie przez Administratora następuje m.in. na podstawie następujących przepisów prawa:
    • art. 41 Ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 790, 1559 ze zm.),
    • art. 24 ust. 1 i art. 25 Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 849 ze zm.),
    • art. 4 Ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 702, 1493, 1875, 2345, 2401, z 2021 r. poz. 97, 159 ze zm.).
  • Dane osobowe zgromadzone przez Administratora mogą być udostępnione jedynie na podstawie przepisów prawa, m.in. art. 26 ust.3 Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 849 ze zm). Ponadto dane osobowe mogą zostać przekazane podmiotom współpracującym z Administratorem (zatrudnionym lekarzom, pielęgniarkom, sekretarkom medycznym), a także powierzone podmiotom wykonującym na rzecz NZOZ usługi, np. prawne, księgowe, informatyczne po wcześniejszym zawarciu umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych i jedynie w zakresie niezbędnym, wymaganym przepisami prawa.
  • Administrator danych osobowych udostępnia dokumentację medyczną Pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu, bądź osobie upoważnionej przez pacjenta.
  • Pacjent ma prawo upoważnić w pisemnych oświadczeniach, wskazane przez siebie osoby:
    • do uzyskiwania informacji o stanie zdrowia Pacjenta i udzielonych świadczeniach zdrowotnych,
    • do uzyskiwania dokumentacji medycznej.
  • Oświadczenia Pacjenta wymienione w punkcie 7 mają charakter odrębny, co oznacza, że Pacjent może upoważnić inną osobę w każdym ze wskazanych wyżej oświadczeń, a zakres upoważnień jest rozdzielny.
  • Po śmierci pacjenta dokumentacja medyczna jest udostępniana osobie upoważnionej przez pacjenta za życia lub osobie, która w chwili zgonu pacjenta była jego przedstawicielem ustawowym. Dokumentacja medyczna Pacjenta, w tym osobowe dane medyczne Pacjenta są objęte tajemnicą również po śmierci Pacjenta.
  • Zakres przetwarzanych danych osobowych Pacjentów obejmuje w szczególności następujące dane osobowe Pacjenta, zgodnie z art. 4 Ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 702, 1493, 1875, 2345, 2401, z 2021 r. poz. 97, 159):
    • imię (imiona) i nazwisko,
    • nazwisko rodowe,
    • płeć,
    • obywatelstwo,
    • wykształcenie,
    • numer PESEL,
    • datę urodzenia,
    • w przypadku osób, które nie mają nadanego numeru PESEL – numer paszportu albo innego dokumentu stwierdzającego tożsamość,
    • adres miejsca zamieszkania i adres do korespondencji,
    • adres miejsca pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli dana osoba nie ma na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania,
    • adres poczty elektronicznej,
    • numer i rodzaj dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
    • stopień niepełnosprawności,
    • rodzaj uprawnień oraz numer i termin ważności dokumentów potwierdzających uprawnienia do świadczeń opieki zdrowotnej określonego rodzaju oraz datę utraty tych uprawnień,
    • numery identyfikacyjne i numery ewidencyjne nadawane usługobiorcom przez płatników lub usługodawców,
    • dane dotyczące zaświadczenia lekarskiego, o których mowa w art. 55 ust. 3 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 870, 2112, 2320 ze zm),
    • informację o prawie do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
    • numer identyfikacyjny płatnika,
    • numer telefonu kontaktowego,
    • jednostkowe dane medyczne.
  • Administrator danych osobowych Pacjentów zapewnia odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające bezpieczeństwo danych osobowych Pacjentów, w szczególności uniemożliwiające dostęp do nich osobom trzecim lub ich przetwarzanie z naruszeniem przepisów prawa, zapobiegające utracie danych, ich uszkodzeniu lub zniszczeniu.
  • Pacjentom przysługuje prawo dostępu do swoich danych osobowych, prawo dokonywania uzupełnienia, korekt oraz aktualizacji treści danych osobowych, a także wycofania w każdym czasie uprzednio udzielonej zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach innych, niż udzielanie świadczeń zdrowotnych.
  • Dokumentacja medyczna Pacjentów, w tym przetwarzane w dokumentacji dane osobowe są przechowywanie przez okres 20 lat zgodnie z art. 29 Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 849 ze zm), z wyjątkami wymienionymi w ww. przepisie.
  • Inspektorem ochrony danych w NZOZ KOMOR-MED jest Agnieszka Witoszek, z którą można się skontaktować pod adresem e-mail: agnieszka@witoszek.com W razie pytań lub wątpliwości Inspektor służy Pacjentom informacją odnośnie realizacji praw dotyczących przetwarzania ich danych osobowych.
  • Dane osobowe pacjentów nie są przekazywane do państwa trzeciego, tzn. poza granice Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
  • Dane osobowe Pacjentów nie są i nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania.
  • Pacjent ma prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych (na adres: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa), jeżeli uzna, iż przetwarzanie danych osobowych Pacjenta narusza przepisy Rozporządzenia Ogólnego o Ochronie Danych Osobowych lub innych przepisów prawa.